NAV-direktøren begeistret over Våre unge-arbeidet

Hans Christian Holte ønsket å lære mer om hva larviksmodellen Våre unge gjør for å sikre at flere ungdom gjennomfører ordinær utdanning og kommer ut i jobb.

Holthe Med Elever På Thor Heyerdahl Vgs
Ungdommene fikk selvsagt selfie med NAV-direktøren!

I forrige uke møtte NAV-direktøren både ungdommer som er involvert i Våre unge, styret med Thor Heyerdahl vgs.-rektor Lin M. Holvik i spissen og ordfører i Larvik kommune, Birgitte Gulla Løken.

Våre unge programmet består av flere ulike prosjekter. Alle har et felles overordnet mål om å få flere unge i alderen 15 til 25 år til å gjennomføre videregående opplæring og komme ut i arbeidslivet.

Holte var svært begeistret for hvordan Larvik kommune, Vestfold fylkeskommune og NAV har evnet å rive ned siloene til det beste for våre unge.

– Inspirerende å høre fra de unge

– Det var inspirerende å høre fra de unge hva som skjer med motivasjonen når vi i Larvikskolen har en bedre balanse mellom praktisk og teoretisk opplæring. Når Markus som får lov til å ta deler av sin grunnskoleutdanning hos Maritim montering og formidler sin kunnskap om båter, ble hele forsamlingen blåst av banen, sier Henning Weider, som leder Våre unge-programmet.

Håvard Dahl Haugan Og Henning Weider
NAV-leder i Larvik Håvard Dahl-Haugan sammen med leder av Våre unge-programmet Henning Weider.

Weder forteller at dette viser hvor viktig det er med et næringsliv som gir våre unge sjansen til å få tro på framtida. Leon, Essey og Ola fortalte om en helt annen motivasjon for å gå på skole når opplæringen var mer praktisk rettet.

Vi fikk også møte en ung mann som tok kontakt med en av programmene i Våre unge, Heyerdahl Arbeids- og karrieresenter.

– For to uker siden sto han uten læreplass og opplevde skolen som lite relevant. I dag har han fått lærekontrakt hos Kaare Mortensen AS og gjør en strålende jobb. Det at selskaper som  Maritim montering og Kaare Mortensen AS gir ungdom muligheter er svært viktig for å få flere dyktige fagfolk fremover, forteller Henning Weider.

Holthe På Thor Heyerdahl Besøk
NAV-direktøren fikk også møte unge og dyktige helsefagsarbeidere som deltar i prosjektet “Yrkesfagpiloter”, hvor Thor Heyerdahl videregående skole og Larvik kommune legger til rette for å kunne gå ut lære allerede  første året på Vg1 og i langt større grad kombinerer praktisk og teoretisk opplæring.

Klar bestilling til NAV-direktøren

Våre unge ga en klar bestilling til Hans Christian Holte om å få offentlige systemer til å snakke sammen digitalt slik at det er enkelt for både elev, foresatte, skole, NAV og andre og finne ut hvilke fag man mangler for å kunne fullføre utdanning.

– Vi bruker altfor mye tid på manuelle oppgaver fordi systemene ikke snakker sammen. Vi mangler helhetlig informasjon om hver ungdom på tvers av skoler, NAV og kommunen. Derfor trenger vi systemer som gjør det enklere å følge opp de som risikerer å ikke fullføre videregående og komme ut i arbeidslivet, sier rektor Lin Marie Holvik.

Holvik understreket at samarbeidet gjennom Våre Unge har hjulpet med å bryte ned barrierer mellom sektorer og forvaltningsnivåer, men nå trengs digitale løsninger som forsterker det.

– Vi må kunne dele informasjon effektivt for å sikre at de unge får den nødvendige støtten..

NAV-direktør Holte tok utfordringen på strak arm:

– Dere treffer spot on. Jeg er med dere hundre prosent.

– Klarer vi å få på plass dette så kan flere få mye raskere og bedre hjelp, avslutter Våre unge-leder Henning Weider.

Hans Christian Holthe, Anders Anundsen Og Johnny Gangsøy
Johnny Gangsøy (til høyre) forklarer Hans Christian Holte og Anders Anundsen om arbeidet om praktisk opplæring.