Slik er kommunedirektørens innstilling for Torget 1

Totalrenovering av Torget 1 framfor å rive og bygge nytt. Gjenbruk av hele det eksisterende bygget, uten ekstra tilbygg. Kommunedirektørens innstilling for nytt rådhus vil koste rundt 186 millioner kroner - samtidig som det er beregnet en betydelig økonomisk besparelse på sikt.

PV Arkitekter Torget 1
Fasaden på Torget 1 i forslaget fra PV Arkitekter - som kommunedirektøren innstiller på.

Folkevalgte fikk tallene

Onsdag fikk de folkevalgte i Larvik en grundig innføring i prosjektet. Først ble de presentert for mulighetsstudiene til de tre arkiktektselskapene fra Halvorsen & Reine, Spir og PV Arkitekter.

Deretter redegjorde prosjektutvikler Borgar Lindhjem og økonomisjef Atle Willems i Larvik kommune om kostnader, potensielle besparelser, fordeler og ulemper ved de ulike løsningene.

Alternativet som kommunedirektøren innstiller på er fra PV Arkitekter, og innebærer totalt 4187 kvadratmeters bruksareal. Forslaget legger til rette for at dagens leieavtale i Feyersgate 7 og Felumbbygget kan sies opp.

Dette bygget er svært arealeffektivt, og det legges opp til at samme rom vil fungere som møterom for administrasjonen, som formannskapssal og som kommunestyresal. Bygget har ingen kantine, men hver etasje har eget kjøkken/spiseområde.

Det er også integrert en kaffebar i bygget som er tenkt å leie ut til eksterne drivere.

Graf Torget 1 Ny
Denne blå grafen viser utviklingen i kostnader (i årlige millioner) dersom man går for kommunedirektørens innstilling om Torget 1, den oransje grafen viser utviklingen i kostnader ved fortsatt leie. Etter ni år er krysningspunktet for når utgiftene ved å eie er mindre - og deretter øker forskjellene for hvert år.

I dette forslaget er det kun rehabilitering av eksisterende bygg. De totale kostnadene på 186 millioner kroner - som inkluderer kjøpet av Torget 1 for 70 millioner kroner og selve totalrehabiliteringen -  er i sin helhet antatt finansiert av låneopptak.

Vendepunkt etter ni år

Beregningene fra kommunen er kvalitetssikret av eksterne aktører og viser at kostnadene de åtte første årene vil være høyere ved å eie eget rådhus framfor å leie, slik kommunen gjør i dag.

Deretter snur det: fra og med det niende året vil være en nettogevinst hvert år.

– I år ni har vi et netto utlegg på 100 000 kroner mindre ved å eie enn å leie. Da vil det koste oss 15,2 millioner kroner å eie, og 15,3 millioner kroner å leie. Åtte millioner av de 15,2 vil i tillegg være avdrag på lånet, mens de resterende 7,2 vil være renter og driftsutgifter, forklarer Lindhjem.

Deretter øker besparelsen ved å eie kontra leie hvert eneste år.

– Hvis vi tar fra år ni til år 30, sparer vi 153 millioner kroner på å eie sammenlignet med fortsatt leie. Det er netto penger mer i budsjettet som vi kan bruke på andre ting fra år ni, sier han.

I år betaler Larvik kommune 10,2 millioner kroner i leie for Feyers gate 7 og Felumbgården (8,7 millioner totalt), Nansetgata (ca én million) og Nedre Torggate (500 000).

I tillegg kommer utgifter til strøm, renhold og så videre.

PV Arkitekter Torget

Byutvikling veier tungt

Dersom kommunedirektørens innstilling om Torget 1 blir en realitet, er utgiftene til rådhuset estimert til 9,1 millioner kroner ved å eie i år 30. Ved fortsatt leie er de samme utgiftene estimert til 22,1 millioner kroner - en differanse på 13 millioner på ett år.

Som et alternativ til rådhus på Torget 1 har enkelte pekt på Badeparken som et plausibelt alternativ. Der vil kommunen slippe å betale kjøpesummen av Torget 1 for 70 millioner kroner, og man kan bygge et helt nytt rådhus.

– Hva er bakgrunnen for at man da innstiller på Torget 1?

– Bakgrunnen for å velge Torget 1 er byutvikling og et ønske om å utvikle sentrum, og da spesielt torget. Her har vi et byutviklingsprotgram fra 2018 som peker på Torget 1 som den ideelle plassering av rådhuset. Vårt mandat har ikke vært å vurdere Badeparken, sier Lindhjem.

PV Arkitekter Torget 4
Kommunestyresalen i Torget 1 slik den er tegnet av PV Arkitekter.

Og fortsetter:

– Skal man se dette i et 50-årsperspektiv gjør man uansett ikke noe galt. Da vil man fortsatt sitte på kremeiendommen i Larvik, som Badeparken er, som vil ha en enda større verdi om 50 år enn i dag.

Prosjektlederen har snudd

Personlig har Lindhjem snudd i sitt standpunkt om Torget 1 siden han startet å jobbe i kommunen i august i fjor.

– Da jeg begynte på dette prosjektet tenkte jeg «dette er helt dødfødt, det må vi bare selge». Men når jeg har jobbet med det, og ser hva vi kan få til og samtidig har byutviklingsprosjektet i bakhodet - da synes jeg definitivt det er den rette plasseringen for Larvik kommune. Jeg har fått veldig mye info, og satt meg grundig inn i prosjektet. Da ser jeg mye jeg ikke så tidligere, sier Lindhjem.