Gro Herheim blir regiondirektør for KS Vestfold og Telemark

Herheim har vært kommunedirektør i Larvik siden september 2020. Hun tiltrer stillingen i KS 1. januar 2025.

Gro Herheim skal lede KS sitt kontor i Skien og blir en aktiv bidragsyter i KS sitt arbeid på tvers i organisasjonen – og KS sin representant i fylkene.

– Jeg gleder meg stort til å kunne jobbe dedikert med å fremme kommunesektorens interesser, med utgangspunkt i vår region, sier Herheim.

– Vi trenger økt gjennomslag i nasjonal politikk for viktigheten av å styrke og samle kommunelaget. Vi trenger bedre forståelse i samfunnet for betydningen av kommunenes rammer, roller og oppgaver. Det motiverer meg å kunne få bidra i det viktige oppdraget KS har, i arbeidet for en selvstendig, effektiv og nyskapende kommunesektor, sier hun.

Herheim har lang erfaring fra kommunal sektor og har blant annet vært rådmann i Svelvik kommune, prosjektrådmann for sammenslåingen mellom Ski og Oppegård og kommunedirektør for Nordre Follo kommune. Fra 1. september 2020 har hun vært kommunedirektør i Larvik.

– Det har vært et privilegium å jobbe for Larvik og jeg vil savne alle i kommuneorganisasjonen. Jeg har vært så heldig å få lede et lag kjennetegnet av mot og innovasjon, solid kompetanse og  sterk lojalitet til velferdsoppdraget vi er gitt, sier Herheim

Ordfører Birgitte Gulla Løken takker Herheim for innsatsen.

– Gro har inngående kompetanse og stort engasjement for kommunens rammer og roller. I min tid som ordfører vil jeg særlig trekke frem arbeidet vi har gjort når det gjelder det urettferdige inntektssystemet. Her har Herheims kompetanse og brede nettverk vært svært nyttig.

–Jeg ønsker henne masse lykke til med ny jobb i KS, og jeg ser frem til et fortsatt samarbeid for å løse viktige samfunnsoppgaver.

Herheim
Gro Herheim har vært kommunedirektør i Larvik siden høsten 2020.