Planlegg for egen alderdom – bo trygt hjemme

Få tips og innspill til hvilke grep du kan gjøre for å sikre at du kan bo trygt og godt hjemme hele livet.

Eldre Kvinne Hjemme Istock Illustrasjonsbilde
Flere eldre skal kunne leve aktive liv lenger og oppleve trygghet i eget hjem, og så skal de som ikke kan bo hjemme, også ha trygge, gode og verdige liv,

Hvilke grep kan du gjøre nå som gjør det lettere og tryggere for deg å bo i boligen din om noen år?

Her får du en oversikt over de viktigste tiltakene for en tilgjengelig og funksjonell bolig. Se også sjekklisten for hva du bør tenke på når du skal vurdere en ny bolig!

Sjekk om du bor seniorvennlig i dag

• Nødvendige rom på ett plan, hvis det er mulig.
  • Brannsikkerhet. Sørg for at røykvarslere fungerer. Bruk komfyrvakt og tidsbryter. Sjekk at du har slokkeutstyr som du mestrer å bruke selv.
  • El-sikkerhet. Ta en gjennomgang med en elektriker.
  • Trygg i trappen. Gelender, antisklibelegg og merk første og siste trinn med en fargestripe. Ha rekkverk på utvendigetrapper og bratte bakker opp til boligen.
  • Sikkerhet på badet. Dusjhjørne (fjern dusjkabinett/badekar). Monter håndtak i dusjen,  bruk en stødig dusjmatte og en stabil dusjkrakk.
  • Fjern løse gjenstander. Unngå snublefeller, fjern tepper som fort glir, og ledninger. Området mellom sengen og toalettet bør være fritt for tepper og løse gjenstander.
  • Nattlys..Ved å ha litt dempet lys på om natten, reduserer du risikoen for å falle om du står opp på nattestid.
  • Unngå klatring. Flytt det du har bruk for i det daglige ned til en høyde som er enkel å nå.

Bli eller flytte?

• Hvordan kan jeg allerede nå legge til rette for at jeg i fremtiden kan delta på aktiviteter og opprettholde mitt sosiale nettverk?
  • Hvor og hvordan ønsker jeg å bo når jeg blir eldre?
  • Hvilke tjenester, tilbud og aktiviteter har jeg behov for i nærheten?
  • Hva slags hjelp har jeg behov for hvis helsen min blir svekket?
  • Har boligen min behov for vedlikehold, og hvordan skal jeg løse dette både praktisk og økonomisk?
Voksent Par Planlegge Egen Bolig
Hvis du vurderer ny bolig, kjøpe eller leie, så er det lurt å vurdere blant annet beliggenhet, adkomst, og inngangsparti.

Sjekkliste før du vurderer ny bolig

Beliggenhet, adkomst og inngangsparti

• Parkering nær hovedinngang
  • Slak adkomst til boligen, med fast og jevnt underlag
  • Uten trinn og trapper (også ut til balkong/terrasse eller tilgang til heis)
  • Terskel lavere enn 2,5 cm
  • God plass utenfor inngangsdør
  • Fellesdører, dør til leilighet og terrassedør som er lette å åpne
  • Tilgang til gode, skjermede og gjerne solrike uteplasser
  • Tilgang til fellesområder- ute og inne (sosiale treffpunkt)
  • Nærhet til butikker og tjenester

Innendørs

• Terskelfritt, eller lave terskler som er avfaset/skrådd
  • Bad og soverom ligger nær hverandre
  • God plass rundt toalettet
  • Romslig dusjløsning uten kar eller høye kanter
  • God plass ved siden av seng
  • Mulighet for plass til å snu med rullestol i alle rom (da trenger du plass til «sirkler» på 150 cm i diameter) Brede døråpninger (minst 80 cm)
  • Bod med lagringsplass

Får du mange «nei» på listen, bør du tenke gjennom om dette er den rette boligen for deg.

En Gjeng Eldere Spiller Petanque
Sosial og fysisk aktivitet har stor betydning for å få et godt og langt liv. Seniorer som har et aktivt sosialt liv, får ofte bedre livskvalitet. De vil også i større grad mestre egen hverdag og dermed kunne bo lenger i eget hjem.

Veiledning, hjelpemidler og tilskudd

Larvik kommune har ergoterapauter som kan gi råd om tilrettelegging av boligen din.

Har du varig funksjonsnedsettelse, kan tilpasning av boligen og hjelpemidler bidra til at du blir mer selvstendig i egen bolig. Du har rett på utlån av nødvendige og hensiktsmessige hjelpemidler fra NAV Hjelpemiddelsentralen.

Hvis du har behov for omsorgsboliger eller en bolig med bemanning kan du ta kontakt til Boligkontoret eller Tjenestekontoret.

Søk om lån

Lag en pensjonsplan

• Vi anbefaler deg å legge en plan for hvordan økonomien din blir når du går av med pensjon. Hos NAV får du informasjon om hvordan du får oversikt over din fremtidige pensjon.

Tjenesteguiden – din oversikt over aktiviteter og tjenester

Tjenesteguide Helse Og Mestring Illustrasjon Digitalt
Tjenesteguiden viser tilbud og aktiviteter i hele kommunen, også innenfor frivillighet, kirke og ideelle organisasjoner.

Innbyggere i Larvik har tilgang til mange ulike tilbud, aktiviteter og tjenester. Noen tilbud og tjenester er åpne og tilgjengelige for alle, uten krav, mens andre må søkes om og krever vedtak. Larvik kommune har utarbeidet en guide til helsetjenester og støtte.

Den gir en oversikt over tilbud og aktiviteter i hele kommunen, også innenfor frivillighet, kirke og ideelle organisasjoner.

Tjenesteguide Helse Og Mestring Illustrasjon Trykk
Guiden finner du også i fysisk format flere steder, for eksempel på legekontorer, sykehjem, servicetorget og bibliotek.

Har du spørsmål? Ta gjerne kontakt med Servicetorget i Larvik kommune.