Nesten 10 000 henvendelser til legevakta på to måneder – bruk legevakta riktig

I sommermånedene dobler Larviks innbyggere seg – det gjør også henvendelsene til Larvik legevakt.  – Vi oppfordrer både innbyggere og besøkende til å gå til fastlegen hvis det ikke er akutt, forteller Stine Iversen ved Larvik legevakt.

Larvik Legevakt Sommer 2024
De ansatte ved legevakta forbereder seg til en hektisk sommer.

Legevakta skal gi øyeblikkelig helsehjelp og råd til befolkningen i Larvik kommune ved akutt sykdom, skader og kriser.

I fjor sommer fikk Larvik legevakt 6871 telefoner og 2876 besøk i perioden mellom 20. juni  og 20. august.

– Vi opplever ofte at mange tar kontakt med oss i situasjoner der de burde tatt kontakt med fastlegen sin, forteller Stine Iversen, avdelingsleder ved Larvik legevakt.

Kan ikke utstede attester eller sykemeldinger

Eksempler på ting legevakta ikke skal utføre er å utstede attester og sykemeldinger, eller henvise til spesialisttjenester.

– Det er det fastlegen som må gjøre. Vi utfører øyeblikkelig helsehjelp og gir råd, understreker Iversen.

– Hvis du trenger engangsinjekson av viktige medikamenter eller engangssårskift kan vi hjelpe med det hvis du ikke har mulighet til å vente eller kontakte fastlegen din.

Hun forteller også at de som har behov for regelmessige sårskift, rutinemessig stell av kateter, nyrekateter og lignende kan ta kontakt med tjenestekontoret i Larvik kommune på telefon 33 17 10 00 mellom kl. 10.00 og 15.00 på hverdager.

Kontakt legevakta

Legevakta er døgnåpen. Ring oss gratis på telefon 116 117 når det er akutt sykdom, skade eller krise, eller hvis fastlegen ikke kan nås.

Du må beregne ventetid, i perioder kan det være svært hektisk, forteller Stine Iversen.

– Husk at det er lav terskel å ringe oss hvis du lurer på noe. Får du ikke kontakt med fastlegen, ring oss. Du skal ikke være urolig for at du ikke får hjelp, avslutter hun.