Elektrisk stemning for nye minilastebiler

De siste ukene har kommunalteknikk testet ulike elektroniske kjøretøy og maskiner. En liten lastebil har gitt elektrisk stemning og nå krysses fingre for klimasatsmidler.

Vestfold fylkeskommune og Østfold fylkeskommune har en ordning der kommunene i de to fylkene kan låne og teste ulike elektriske kjøretøy. Larvik kommune har lånt flere kjøretøy og er veldig fornøyd med en liten el-lastebil.

Nå ønsker driftsavdelingen på Øya å bytte ut to dieseldrevne pickuper til el-lastebiler.

- Dette er en fantastisk parkbil og vi håper å kunne kjøpe inn to av dem. Vi er avhengig av å få klimasatsmidler, som vi har søkt om. To slike biler kommer på én million kroner pluss moms, sier virksomhetsleder Arne Nicander.

Lastebilen har en rekkevidde på 17 mil og har en bitteliten, men råsterk motor på 13 hestekrefter. Den kan kjøre i 70 km/t og kan lastes med 1 tonn på lasteplanen.

Fristen for å søke om klimasatsmidler gikk ut 15. februar.

web_ellastebil.jpg