Nå har vi dykkerberedskap i Larvik kommune

Larvik brann og redning har nå 17 redningsdykkere og 11 lineførere som er ferdig utdannet. Det betyr at Larvik kommune har dykkerberedskap fra 6. mars.

Utstyret er på plass, opplæring er gjennomført og 6. mars er det oppstart for dykkerberedskapen i Larvik kommune. Larvik brann og redning er godt forberedt på oppdrag både i og utenfor kommunen.

Nedslagsfeltet er stort da nærmeste dykkerberedskap er i Drammen, Kongsberg og Arendal. Røde Kors Bamble og Skien har også redningsdykkere som er tilknyttet brannvesenet.

-Vestfold og Telemark får nå bedre dekning ved at vi har etablert dykkerberedskap i Larvik. Vi har nå 17 redningsdykkere og 11 lineførere som er uteksaminert. Det betyr at vi har 4-5 redningsdykkere på hvert lag. Det har vært stor velvilje blant de ansatte og mange av våre har heldigvis hatt mulighet til å gjennomføre opplæringen. Det er strenge krav for å bli uteksaminert, forteller brannsjef Arve Stokkan.

Det er Høgskulen på Vestlandet som har gjennomført utdanningen av mannskapet.

Dykkerbil og fullt dykkerutstyr til de 17 redningsdykkerne er kjøpt inn og Larvik brann og redning har allerede deltatt på flere operasjoner.

web_dykkerberedskap.jpg

Frem til nå har Larvik brann og redning kun gjennomført redning nær overflaten. Nå er de godkjent for dykking ned til 30 meter.

Nå har Larvik brann og redning den beste dykkerberedskapen i forhold til drukning, men brannsjefen påpeker at det fortsatt er forebygging gjennom blant annet svømmetrening og bruk av redningsvest, som er den viktigste oppgaven også i forhold til drukningsulykker.

For å opprettholde dykkerberedskapen må det gjennomføres ti øvelser hvert år. To av dem skal dykkerne ned på 30 meters dyp.

Larvik brann og redning har allerede gjort noen endringer på rutinene for å sikre øvrig beredskap samtidig som de nå har dykkerberedskap. Blant annet har de gjort om på treningstider. Brannsjefen legger opp til at øvrig beredskap blir påvirket så lite som mulig også etter at dykkerberedskap er etablert.