Realfag

Innhold

Antall, rom og form og Natur, miljø og teknologi hører hjemme i barnehagens arbeid med realfag. Barnehagens arbeid med Natur, miljø og teknologi er beskrevet her.

Rammeplan

Dette sier rammeplan om antall, rom og form

  • Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende.
  • I barnehagen skal barna få undersøke og få erfaring med løsning av matematiske problemer og oppleve matematikkglede.
  • Barnehagen skal bidra til at barna utvikler forståelse for grunnleggende matematiske begreper.
  • Barna skal få leke og eksperimentere med tall, mengde og få erfaring i ulike måter å uttrykke dette på.
  • Personalet skal stimulere og støtte barnas evne og utholdenhet i problemløsning.
Realfag Helgeroa Barnehage

Realfag i barnehagen vår

I Helgeroa barnehage erfarer og utforsker barn og voksne realfag og digitale verktøy i lek og aktiviteter. Både barn og voksne synes det er et spennende tema.

Vi utforsker og undrer oss sammen med barna. Fysikk og kjemiforsøk har fått en spennende plass i barnehagen, og vi har vårt eget forskerrom. Barna møter ulike digitale verktøy som Smartboard, iPad, digitale forstørrelsesglass, GoPro kamera og PC, og får sine første erfaringen innenfor koding og programmering.

Sett i et samfunnsperspektiv, er det viktig at barn i barnehagealder opplever glede over realfagene, og blir nysgjerrige og vitebegjærlige. Barna vil bringe interessen med seg over i skolen, og barnehagen kan være med på å bidra til at det blir flere barn og unge som blir glade i realfagene.

Realfag veiing, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg
Realfag penger, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg
Realfag stigespill, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg
Realfag teknologi, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg
realfagsortering, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg
realfag2.jpg

Hvordan jobber vi

Ordet matematikk kommer fra latin og betyr "glad i å lære".

Å jobbe med matematikk har en verdi i seg selv, og gevinsten er barns nysgjerrighet og matteglede. Når barn blir tidlig kjent med matematikk og matematiske begreper, får det stor effekt senere opp gjennom skoleåra.
Barn liker å sortere, bygge og lage mønster. De måler, veier og sammenligner, de pusler og perler. Barn liker å utforske rommet, og seg selv i forhold til rommet. De systematiserer, argumenterer, stiller spørsmål, forklarer og søker løsninger. For små barn er det viktig å oppleve at matematikk er mye mer enn tall og tegn. Det er både spennende og meningsfylt.

Barn elsker å telle, og i barnehagen gjør vi det ofte. Telling er en av de beste måter for å hjelpe barn til å utvikle tallforståelse, og oppdage viktige tallmessige mønstre og sammenhenger. Erfaringer med telling gir et godt grunnlag for senere addisjon, subtraksjon og divisjon.

På avdelingene jobbes det i små og store prosjekter hvor flere fagområder fra Rammeplanen kommer inn, men alle temaer kan kobles til realfagene.

I Helgeroa barnehage er det et fysisk miljø inne og ute der det synes at vi har fokus på realfag.

realfag1.JPG
Realfag ute, via Bjørg Ødelund 17.10.2018 770x433.jpg
Til toppen