Tjenestebeskrivelse med brukergaranti

Helsestasjon for ungdom


Formål med tjenesten

Å fremme psykisk og fysisk helse, forebygge sykdommer og skader og spre opplysning om hva den enkelte ungdom selv kan gjøre for å fremme sin egen trivsel og sunnhet.

Hvem kan få tjenesten

Ungdom

Tjenestens innhold

Du kan:

  • Møte helsesøster, jordmor og lege.
  • Få veiledning, råd og hjelp om seksualitet og samliv, seksuell identitet og eventuelt testing vedrørende prevensjon, graviditet og seksuelt overførbare sykdommer.
  • Få resept på p-piller eller annen prevensjon og ta underlivsundersøkelse ved behov.
  • Ta opp spørsmål om graviditet og abort, eventuelt få henvisning til abort.
  • Ta opp psykiske vansker, selvskading, spiseforstyrrelser, overgrep, voldtekt eller annet som du vil ha hjelp til.
  • Snakke om mat, kosthold, aktivitet og livsstil.
  • Få råd og veiledning om rusmisbruk, alkohol og narkotika.
  • Andre ting som du er usikker på.


Vi kan formidle kontakt med psykolog, Barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling (BUPA) og Distriktspsykiatrisk senter (DPS).

Hva du kan forvente av oss

  • Å bli møtt med respekt, høflighet og ærlighet.
  • Å få delta og få innflytelse i det som angår deg.
  • Hjelp og støtte ved små eller store problemer.
  • Kunnskap om utvikling og helse.
  • Taushetsplikten blir overholdt.
  • Vi samarbeider og formidler kontakt med andre tjenester.
  • Du får en samtale samme dag.
  • Hva vi forventer av deg

    At du sier hva du ønsker og hva du ikke er fornøyd med.

    Praktiske opplysninger

    Tjenesten er gratis.

    Klageadgang:
    Hvis du ikke er fornøyd med tjenestens innhold, kan du anmode helsesøster, jordmor eller lege om å endre innholdet innen 4 uker.
    Dersom det ikke skjer, kan du klage direkte til fylkeslegen innen 3 uker (Pasientrettighetsloven).
    Du kan også kontakte Pasientombudet i Vestfold, tlf 33 34 77 90, om saker hjemlet i kommunehelsetjenesteloven.

    Ansvarlig for tjenesten

    Resultatenhetsleder i Barne- og ungdomstjenester

    Tilgjengelighet

    Thor Heyerdahl videregående skole, Hovedinngang, heis til 3. etasje, Elevtjenester
    Telefon: 98 23 19 79
    Tirsdager: 13.00 – 16.00
    Torsdager: 14.00 – 16.00

    Du kan avtale tid for kontakt, ringe eller bare stikke innom (ingen krav om timebestilling).
    Postadresse: Barne- og ungdomstjenester,
    Pb 2020, 3255 Larvik
    Epost: BUT@larvik.kommune.no
    Webadresse: www.larvik.kommune.no/helsesoster

    Servicesenteret kan gi deg flere opplysninger

     DU FINNER ALLE TJENESTEBESKRIVELSENE OG BRUKERGARANTIENE PÅ
    www.larvik.kommune.no/tjenestebeskrivelser

    Åpningstider: 09.00 – 15.30, mandag – fredag
    Besøksadresse: Feyersgate 7 (1. etasje)
    Postadresse: Larvik kommune, Postboks 2020, 3255 Larvik
    Sentralbord: 33 17 10 00
    Servicesenteret: 33 17 10 10
    Telefaks: 33 17 10 01
    E-post: postmottak@larvik.kommune.no
    Chat-tjeneste: www.larvik.kommune.no
    SMS: Send din melding til 98 23 10 01

    Meldekort

    Har du spørsmål, forslag til forbedringer, kommentarer, ris, ros eller klager?
    Da kan du benytte et meldekort. Oppgir du telefonnummer eller e-post, vil den som er ansvarlig for saksområdet kontakte deg innen to uker.

    Mer informasjon finner du på www.larvik.kommune.no/meldingsordning.
    Servicesenteret bistår deg gjerne med å registrere meldingen din.